حفر چاه فاضلاب
نوشته شده توسط : مدیر

حفر چاه
چرا چاه پر می شود؟
در زمینهای غیر ماسه ای , عدم کشش و مکش آب در خاک به‌وجود میاید که بجهت کم قطر بودن چاه و نداشتن انباری , چاه در وقتی مشخص و معلوم لبریز می شود و تخلیه مکرر چاه دیگر اثر مطلوبی ندارد .
در زمینهای شنی , خطر پرشدن چاه فاضلاب به مراتب کمتر از زمینهای خاکی است . علت پرشدن این مدل چاه ها قوام و ضماری است که از فضولات , کف صابون و چربی ها بر جداره دیواره چاه نشست می نمایند و سبب ساز عدم مکش آب می گردند .

دلایل حفر چاه فاضلاب
از در میان رفتن عملکرد چاه سابق ساختمان و عدم بضاعت و توان در جذب آب محل ورود و مالامال شدن به طور متناوب و عدم تاثیر تخلیه چاه بر عملکرد چاه .
کافی نبودن یک چاه برای ساختمان و نیاز به احداث چاه دیگر .
احداث ساختمان تازه که با اعتنا به جور ساختمان بایستی عملیات حفر چاه فاضلاب مطلوب صورت پذیرد .
وجود خطر ریزش چاه کهنه , که درین مواقع هم می بایست چاه کهنه به طور کامل مالامال شده و چاه جدیدی در نصیب دیگری حفر شود .

تاثیر نوع خاک بر حفر چاه فاضلاب
عمق چاه به خاک و وضعیت محلی حوزه‌ وابسته است . مدل خاک در نواحی گوناگون به 3 گونه تقسیم می شود :

خاک رسی : این دسته خاک خواص جذب خیلی مقداری داراست و آب را در خویش نگه می‌دارد ( نظیر پنبه ) .

خاک شنی : این گونه خاک جذب آب فراوان بالایی دارااست و آب در آن به راحتی نفوذ کرده و به ذیل انتقال می یابد .

خاک ماسه ای ( ماسه بادی ) : جذب آب در‌این گونه خاک ضعیف بوده و بعداز جذب میزان مقداری آب , خاک اشباع می شود .

 محل حفر چاه فاضلاب 

او‌لین قدم در حفر چاه فاضلاب , معلوم کردن مکان مطلوب حفاری است که می بایست به وسیله یک متخصص با اعتنا به وضعیت ساختمان معلوم شود . حفر چاه فاضلاب مطلوب برای ساختمان نیاز به تخصص خاصی داراست که هر شخص معمولی کار کشته به انجام آن نمیباشد .

محل حفر چاه بایستی جایی باشد كه رفت وآمد كمتر در آنجا صورت پذیرد . همانند ذیل پله‌ها , ایوان خلوتها و غیره , درضمن چاه می بایست به لوله ‌های فاضلاب عمودی نزدیك باشد تا حتی‌ الامکان از لوله‌كشی فاضلاب به طور افقی دوری شود زیرا خطر بسته شدن لوله‌های افقی بیشتر است .

اگر‌که بدون چاره باشیم چاه را در محل های مالامال تردد همانند راهروها یا این که كف آشپزخانه و یا این که پذیرایی حفره کنیم , بایستی بعداز طوقه‌چینی روی آن را به وسیله یك دال بتنی بپوشانیم . اجرای این دال بتنی كه هزینه متعددی نیز ندارد در صورت ریزش كردن طوقه چاه بازدارنده سقوط اشخاص به باطن آن میشود .

اگر‌که در محلی آب‌آشامیدنی ساكنین ساختمان از چاه آب تامین می شود چاه فاضلاب و چاه آب می بایست به میزان كافی از یکدیگر به دور باشند ( نزدیک به 30 متر ) زیرا در غیر این صورت چاه آب توسط باكتری ‌‌های مو جود در فاضلاب کثیف خواهد شد .

بعداز گزینش محل حفاری چاه فاضلاب , می بایست دسته چاه مطلوب برای دفع فاضلاب گزینش شود . گزینش جور چاه فاضلاب بستگی به محصول خاک , مدل زمین و تراز آب تحت زمینی حوزه‌ ی متبوع داراست .

 قیمت حفر چاه 

ارزش چاه میله بر طبق نرخنامه اتحادیه اکانت میشود . در شرایطی که چاه صرفا میله باشد و فارغ از انباری , متراژ چاه براساس متر ارتفاع اکانت میگردد , درصورتی که چاه دارنده انباری باشد , متراژ منتخب که میله است به طور حاصلضرب ارتفاع در پهنا در طول ( متر مقنی ) محاسبه می‌شود و متراژ انباری به طور دو برابرحاصلضرب ارتفاع در پهنا در طول ( دو برابر متر مقنی ) محاسبه می شود .

 قیمت حفر چاه در زمین طاقت فرسا ( دژ ) توسط کمپرسور به طور توافقی گزینش می شود .

تخلیه چاه و لوله بازکنی - حفر چاه فاضلاب

انواع چاه فاضلاب
چاه جذبی
چاه جذبی گودالی در ذیل مرحله زمین برای انتقال آب‌ های سطحی به لایه‌های زیرین خاک و یا این که دفع فاضلاب در مناطقی که خاک آن به حد نصاب شن و ماسه یا این که خرده سنگ داشته باشد , که بوسیله مقنی ( چاه کن ) عمدتا انجام می شود چاه جذبی یک کدام از روشهای سنتی دفع فاضلاب انسانی است که همچنان در بخش ها دارنده زمین آبکش و مرحله آبهای زیرزمینی تحت مورد به کار گیری قرار می‌گیرد .

حفاری چاه و چاه‌كنی به بخشهای گوناگون پایین تقسیم می‌گردد :

میله
استوانه‌ای که ارتفاع این میله بر پایه ی زمینی که در آن چاه حفر میشود متغیر است . حفر میله می بایست تا وصال به رگه ‌های آب‌کش خاک ادامه داشته باشد , زیرا در شرایطی‌که حفر میله چاه برای مثال در رگه‌ای از خاک رس متوقف شود به دلیل غیرقابل نفوذ بودن آن , رگه چاه تخت گاز مالامال شده و غیرقابل به کار گیری می گردد . رگه ‌های ماسه که در آن قلوه‌ سنگ های درشت داشته و فاقد مواد چسبنده باشد شایسته ترین رگه آبکش می باشد .

انبار
بعد از اتمام حفاری میله در پائین چاه تونل هایی از هر طرف حفر می کنند , حفر این تونل ها به وسیله ساخت مرحله تماس بیشتر آب با بخش های آبكش چاه است . حجم این تونل ها بر طبق محل مصرف و دسته مصرف متغیر می باشد . واضح است كه انبار مایحتاج یك درمان گاه و یا این که ساختمانی كه یک‌سری سوئیت دارااست با انبار چاهی منحصربه‌فرد یك ویلا , مختلف است و همینطور حجم انبار مبنی بر میزان مكندگی خاك چاه هم متغیر می باشد . برای مقاومت خوب تر چاه و همینطور ذخیره ی بیشتر آب چاه , در انتهای چاه که به طور عمودی حفاری شده , مقنی به طور افقی تا میزانی که چاه نیاز دارااست خاک را می نماید . به‌این بخش افقی از چاه انباری چاه گفته می شود که تقریباً به صورت شعله ی شمع یا این که کله قندی است , انباری نقش ستون را برای چاه ایفا می نماید .





:: برچسب‌ها: حفر چاه , چاه کنی , حفاریچاه فاضلاب ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: